Si, pentru ca m.am pornit si v-am pornit intr-o discutie legata de credinta si conceptii religioase, trebuie sa ajung fara doar si poate si la preoti.
In Biblie se spune ca preotii sunt reprezentantii lui Dumnezeu pe pamant…sau…cel putin asa ar trebui sa fie. Dar oare, cat de adevarat este acest lucru?
Acum aproape un an am fost la mai multe manastiri si preoti, insa un caz m-a socat si m-a dezamagit profund. Am fost la Manastirea Nicula unde se spune ca este icoasa Sf Maria, facatoare de minuni, unde, in fiecare an de sarbatoarea cu pricina o sumadenie de credinciosi vin sa se roage sperand in miracole. Pe de alta parte, pana acum cativa ani, era un calugar renumit pentru miracolele pe care le intreprindea in numele Domnului.
Eu…eu am mers pentru a-mi gasi pacea sufleteasca, pentru a ma simti mai bine. Si, cat timp am fost eu cu mine si cu Domnnul a fost ok.
Totusi, la un moment dat, am vrut sa si intru in discutie cu un preot. Intamplarea a facut pot vb cu vreo 3 preoti si sa studiez ce ziceau iar ei sa ma studieze pe mine. Le-am spus din prima clipa ca sunt catolica, vrand astfel nu sa subliniez diferentele, ci sa explic faptul ca nu stiu ritualurile, iar daca ajungeam in situatie de a nu face ceva ce se presupunea a fi facut sa nu fiu certata ci pur si spl sa mi se atraga atentia. Spre marea mea uimire am fost luata foarte de sus, parca pur si simplu nu aveau rabdare de tatia credinciosi ce le treceau sau le trecusera pragul manastirii si cautau sa scape cat mai repede de noi; dar, in acelasi timp aveau si chestiile standard pe care ti le spuneau, rugaciuni ce ti dadeau sa faci, posturi, fara a fi catusi de putin interesati de ce gandesti si esti cu adevarat. Si, tin sa mentionez ca in acea clipa, era zi de lucru si erau f putini oameni veniti acolo…deci timp ar fi avut. De asemenea, un soc si mai mare mi.am luat cand am vazut cata importanta puneau pe bani. Totul se putea face daca plateai…si atunci…clar a aparut reticenta mea si in acelasi timp o parere de rau imensa…nu cred ca aceia erau reprezentantii lui Dumnezeu… Nu mai puteam avea incredere in ei…
Acelasi lucru mi s-a povestit acum vreo 5 ani cand o ruda f apropiata a mers la Muntele Athos si, exceptand faptul ca toti calugarii cereau bani pt orice, cel mai aiurea a fost sa ceara bani pentru spovada, ca sa-ti ierte pacatele. Stiu ca in istorie de dadea Iertare de pacate in schimbul unei sume mai de bani din partea Papei insa… nu se presupune ca am evoluat?
Si totusi, am respectat cu sfintenie tot ce au spus. Poate mai mult dintr-o incercare a mea personala de a ma apropia de Dumnezeu intr-un alt fel…Insa, nu pot spune ca intr-un post, sau in ore de rugaciune a stat totul si ca acolo m-am regasit. Poate intr-adevar m-a ajutat Doamne Doamne sa trec mai usor mai departe, sa imi accept incercarea, insa … cred ca o comuniune durabila se poate realiza mult mai mult prin comunicarea directa… nu prin chestii standardizate…
Insa, ma intreb…daca din tot facem un comert, daca si Biserica devine un comert, ca in cazul de fata, cum se presupune ca mai putem avea incredere si…in acelasi timp cum se presupune ca ne vom mantui prin ea?
Am sa incerc sa fiu scurt si concis: Preotii din ziua de azi… o padure mare (datorita facultatilor) si tare diversificata. Traiasca dezlegarile’n post, rugaciunea dupa masa copioasa si alte altele. BAH!
)
Acu… sa continui
Dar… astia sunt mici copii… Ce m-a socat, la propriu e cand am aflat ca in Alexandria exista o biserica in care chipul unuia dintre cei de pe tavan… seamana IZBITOR de bine cu cel al preotului, ba chiar mai mult… nu e o asemanare intamplatoare…
Si totusi… pe langa uscaturi de care-i plina lumea… (mai ales ca acu o venit si toamna) exista si persoane cuvioase, cu un spirit inalt… Ii simti de la distanta. Acea seninatate, puritate ce-o degaja. Sunt putini insa…
Biserica a devenit o institutie de mult. Ca si in celelalte institutii… exista diferite nivele. E greu sa ajungi la nucleu, la esenta, chintesenta sau cum vrei sa-i zici a bisericii.
Intrebarea mea pentru voi:
cum vedeti Biserica :
Ca si un LOC? Ce fel?
Ca si o poarta? (cine alege optiunea asta … chiar m-ar interesa sa dezvolte putin subiectul:P)
By: Lejer on October 24, 2008
at 11:43 AM
As dori sa stiu si eu unde scrie in Biblie ca preotii sunt reprezentantii lui Dumnezeu pe pamant.
By: Kris on October 24, 2008
at 11:58 AM
Kris, daca ne uitam in Noul Testament vom vedea celebra replica”Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica mea” – aratand caracterul uman si material al Bisericii, ca mai apoi sa spuna destul de clar apostolilor:”celor ce le veti ierta pacatele vor fi iertate, iar celor ce le veti tine vor fi tinute”. Preotii au fost instituiti ca urmasi ai lui Petru si implicit trimisi ai lui Dumnezeu.
Ar mai fi inca un aspect, cand inca din Vechiul Testament, existau marii preoti care s-au supus lui Dumnezeu si pe care Dio i-a imbogatit cu darurile sale.
Eu vorbeam aici de diferenta intre teoretic si practic…
By: darkanny on October 24, 2008
at 12:23 PM
Victore, multumesc pt inceputul de commenturi pe acest post.
Vo incerca sa rsp prima la problema pe care ai pus.o; eu consider Biserica atat un loc cat si o poarta. Insa in acceptiunea mea e un loc in care reusesc sa il gasesc mai mult pe Dumnezeu decat uneori o pot face acasa, in masina sau la o plimbare. Si nu ma refer la momentul in care e plina si e slujba, ci la situatia in care nu e nimeni in BIserica sau sunt doar doi-trei oameni si poati fi doar tu cu Dumnezeu dar in mijlocul lucrurilor pe care, daca veri, le poti considera sfinte si le poti vedea sfintenia, independent de care maini lumesti le-au atins.
Pe de alta parte, tocmai din afirmatiile de mai sus, cred ca e si o poarta. O poarta care ma suce cu gandul la Domnul, care ma ajuta un pik mai mult sa imi induc uneori, cand nu reusesc altfel, starea ca El e acolo lg me…
Dupa cum iti poti da seama, m-am referit strict la o cladire a Bisericii.
Mai este si cealalta acceptiune, aceea a portii in sens imaterial…dar mai astept pana voi comenta acolo..
By: darkanny on October 24, 2008
at 12:30 PM
Multumesc de raspuns, Anny, dar pierzi un lucru din vedere, Petru nu a fost preot ci apostol, iar religia crestina se bazeaza in mare parte pe invataturile lui Pavel si pe Noul Testament si sfintii din biserica crestina timpurie, nu pe legea veche a iudeilor. In NT nu exista referiri la Petru si la Pavel ca fiind “preoti”. Isus s-a revoltat impotriva legii (legea evreiasca era sinonima cu iudaismul, in care “reprezentantii” zeului erau preotii). Nu crestinii au fost cei care au spus ca evreii sunt “poporul diavolului”? ca l-au crucificat pe Isus?
Respect faptul ca poti sa crezi in iudeo-crestinism, dar asa sunt eu, mai “diavolita” si imi place sa ispitesc si sa contest lucrurile.
By: Kris on October 24, 2008
at 1:35 PM
Victor, raspunsul la intrebarea ta ti-l voi da personal, cand vom avea timp sa discutam si asemenea lucruri, dar da, Biserica este o institutie si religia nu este acelasi lucru cu credinta. Eliade stia.
By: Kris on October 24, 2008
at 1:39 PM
Victor,
Biserica = loc de meditatie.
Am comentat aici:http://justmeanny.wordpress.com/2008/10/20/un-nonsens-ce-ma-perturba-mereu/
In rest, ai dreptate
By: gabi on October 24, 2008
at 9:21 PM
in bibile spune ca: “nu este nici un mijlocitor intre om si Dumnezeu, decat omul Isus Hristos” de aici concluzia… la dumnezeu nu ajungem nici prin preotzi… nici prin calugari… nici prin altzi muritori ci doar… numai… prin isus hristos…
chiar isus spune ca: “eu sunt calea, adevarul si viatza, nimeni nu vine la tatal decat prin mine”
By: ovi on October 26, 2008
at 7:10 AM
As tinde sa fiu de acord cu ce spui.
Dar chiar asta vara am purtat o discutie pe tema asta cu o tipa protestanta, ce nu avea preoti, iar discutia a pornit de la o intrebare:”daca ai muri acum ai ajungeincer?” Raspunsul meu prompt a fost nu.De ce? Pt ca la momentul respectiv nu eram spovedita. Si e stiut ca daca nu esti impacat cu Dumnezeu prin interediulunui preot nu-i ok si nu primesti mantuirea.Oricat ti-ar parea rau de ce ai facut.
Replica ei a fost clara:pai, daca regreti si iti ceri sincer iertare si incerci ca data viitoare sa nu mai pacatuiesti, ii ok.
Parerea mea e ca intr-adevar, fiecare, ca persoanade sine statatoare este capabila sa isi regrete sau nu pacatele si sa primeasca iertare. Caci poti merge la preot, marturisi si…sa nu ti para rau deci … degeaba…Insa, se pare ca asa e facut, sa nu putem fi iertati decat prin intermediul preotului.
By: darkanny on October 26, 2008
at 1:07 PM
imi pare rau ca nu pot fi in totalitate de acord cu tine…
spovedanie… marturisirea pacatului in vederea obtzinerii iertarii… asa e???
eu cred in spovedanie de tipul asta… dar… nu facuta in fatza preotului ci in fatza celui caruia i-am gresit… am pacatuit… de ex… daca am furat de la vecin… ma spovedesc lui si ii dau inapoi… daca am pacatit impotriva lui dumnezeu ma spovedesc lui prin rugaciune… si ma feresc sa mai fac ce am facut… si astfel capat iertare…
personal nu cred ca preotul poate ierta/// de ex….o minciuna pe care am facut-o fatza de sora mea… fara ca eu sa rezolv problema intre mine si sora mea… pentru ca el nu are nici o putere… autoritate… data din partea sorei mele…
preotului ii atribui un singur rol in viatza mea de credintza… si anume… aceia de a ma indruma… de a ma sfatui… si am pretentzia ca ce spune… ce face… sa fie in concordantza cu bibila…
cu tot respectul unui dezacord de opinie,
ovi
By: ovi on October 26, 2008
at 3:45 PM
Pai…atat timp cat eu sunt de acord cu ce ai spus, mi-e un pik ciudat ca avem de-a face cu un dezacord. Se pare ca n-am reusit sa exprim in comm anterior ce am gandit exact, pb din cauza oboselii. Te sustin in afirmatii totally!!!
By: darkanny on October 26, 2008
at 4:00 PM
Si exact aceea era diferenta intre aparenta si esenta. S-a instituit, macar in religia mea, la catolici, obligatia spovedaniei la preot insa, degeaba mergi la preot sa iti ierte pacatele cand nu faci ceea ce trebuie cu adevart facut, adica sa repari raul pe care l-ai provocat si sa il regreti si sa iti ceri iertare. Ceea ce face preotul este mai mult un element de ritual, decat de iertare. Totul e in noi si tine de noil.
By: darkanny on October 26, 2008
at 4:03 PM
ce bine ca… tot in acord suntem…
)
sa o tzinem tot asa…
ovi
By: ovi on October 29, 2008
at 2:04 AM